Skip to content

Nederlands Kampioenschap iQfoil voor Hoorn

Zaterdag 31 augustus en zondag 1 september wordt het Nederlands Kampioenschap iQfoil voor Hoorn gehouden. Het is voor het eerst dat dit NK hier wordt gevaren. National Race Officer Leendert praat ons bij over het evenement, dat je ook prima kunt aanschouwen vanaf de kant.

‘Het evenement is een Nederlands kampioenschap van de iQfoil klasse’, zegt Leendert. ‘Voor een gelding Nederlands kampioenschap zijn vijftien deelnemers nodig en de klasse moet een nationaal erkende klasse zijn. Sinds kort is deze klasse ook een Olympische klasse. Op de afgelopen Olympische Spelen hebben twee Nederlanders meegedaan in de iQfoil-klasse. Sara Wennekes is zestiende geworden en Luuc van Opzeeland heeft de bronzen medaille behaald.’

Stadsgenoot Stefan van de Berg

Even een stukje geschiedenis. Leendert: ‘Windsurfen is in 1969 ontwikkeld in Amerika. In 1984 is onze stadsgenoot Stefan van de Berg Olympisch kampioen geworden met de Windglider (type surfboard). In 1996 is de Mistral One Design klasse driemaal achtereen uitgeroepen tot Olympische klasse van 2008 tot 2020 door de World Sailing (vroeger ISAF). De Mistral klasse is opgevolgd door de RSX-klasse en dit jaar is die op gevolgd door de iQfoil-klasse.’

‘Dit is niet het eerste Nederlands Kampioenschap maar wel het eerste na dat het een Olympische klasse is geworden. Zover ik weet is dit de eerste keer dat dit event in Hoorn wordt gehouden. De keuze voor Hoorn komt omdat er op 1 september ook een wedstrijd is van de Etchells-klasse. Deze klasse vaart ongeveer tien tot vijftien wedstrijden per jaar en is vaak op zondag te zien op het Markermeer. Zaterdag start om 11:00 uur het evenement met de iQfoil-klasse en zondag om 10:00 uur varen de Etchells hun eigen wedstrijd op een aparte baan maar starten en finishen wel bij hetzelfde startschip.’

Kom kijken

‘We proberen de wedstrijd voor het nieuwe strand in Hoorn te laten plaats vinden, zodat het gezien kan worden van de Westerdijk en het stadsstrand. Dit is afhankelijk van de windrichting en windsterkte. De baan ligt altijd in de wind. Het wordt een up- downwind baan. Met de startlijn onder de baan.’

‘Hopelijk wordt het samen met stadstoezicht, de havendienst en de mensen die komen kijken een veilig maar spectaculair event’, sluit Leendert af.

Omslagfoto: © World Sailing / Lloyd Images